Seuraavassa haluan jakaa yhden tunnetaideterapiaprosessin tarinan. Henkilön nimi on vaihdettu.
Epätodellinen prinsessa
Maija kokee olevansa ei-kukaan tai oikeastaan aina se mitä kukakin haluaa hänen olevan: hänellä on vaihtuva identiteetti. Hän ei tiedä kuka on ja mitä haluaa. Ulospäin hän on vahva: miehet pelkäävät häntä. Hän käyttää miehiä halutessaan jopa hyväkseen, mutta ei pysty sitoutumaan tunnemielessä.
Tästä
lähtökohdasta Maija tulee tunnetaideterapiaan ja haluaa tietää kuka on,
löytää itsensä, identiteettinsä.
Pelko |
Maijan
ensimmäinen maalaus oli Pelko, uskallanko lähteä tunnematkalle itseeni, kohdata
omat traumani? Hän käy keskustelun läheisensä kanssa:
Hän: ”Siinä
on puita.”
Maija: ”Niin on, se on vähän niin kuin polun alku, vähän pelottavaan metsään, jonne täytyy kuitenkin mennä, kun se on niin kaunis ja kiehtova.”
Maija: ”Niin on, se on vähän niin kuin polun alku, vähän pelottavaan metsään, jonne täytyy kuitenkin mennä, kun se on niin kaunis ja kiehtova.”
Hän: ”Mitä
siellä toisessa päässä on?”
Maija: ” Toivottavasti hyviä asioita. Varmasti hyviä asioita.”
Maija: ” Toivottavasti hyviä asioita. Varmasti hyviä asioita.”
Hän: ”Sun
täytyy maalata se. Ja vielä se, joka on polulla.”
Epätodellinen prinsessa |
Voisi sanoa,
että hän on sairastunut vahvuuteen omien lapsuutensa ja tunneperimänsä
traumojen takia, ollen niiden vanki, niiden vietävissä.
Herää kysymys: uskaltaako hän luopua vahvuudesta ja kohdata yksinäisyytensä, lapsuutensa ja perimänsä pelot?
Herää kysymys: uskaltaako hän luopua vahvuudesta ja kohdata yksinäisyytensä, lapsuutensa ja perimänsä pelot?
Mikä on Maijan identiteetti, suhde äitiin ja
isään, isovanhempiinsa? Löytyykä niistä selitys?
Haaveäiti |
Möhkäle isä |
Leijonaisä |
Äidin toinen puoli |
Maijan suhde äitiin ja isään on hyvin kahtiajakautunut:
Vasemmalla
äidin kaksi eri hahmoa, vahva hopeinen haaveäiti ja äidin toinen,
käyttäytymisen irvokas puoli, jota hän tyttönä ei voi olla
huomaamatta.Vasemmalla leijonaisä, haavekuvana, ja sen vieressä todellinen, pois
katsova, möhkäle isä. Näistä Maija yrittää rakentaa identiteettinsä.
Elämänkaarikuva, Maija 7-8v |
Tämä
elämänkaarikuva on Maijan tunnperosessissa keskeinen. Hänen vanhempansa
eroavat, kun hän on 7-8 vuotias. Samalla koulu alkaa ja hänen veljensä
sairastuu, hänestä tulee erityislapsen sisar. Hän tuntee olevansa täysin
hylätty, syrjäytetty ja vailla turvaa. Tämän trauman kohtaamisesta alkaa eheytyminen. Vain kivun ja tuskan kohtaaminen mahdollistaa
paranemisen.
Maija menee
syvemmälle itseensä, tunneperimäänsä ja uskaltaa maalata tunneperimänsä nais-
ja mieskuvat.
Perimän mies: shemeikka |
Kevytkenkäinen nainen perimässä |
He löytyvät 2-3 sukupolven takaa
perimästä. Näidenkö mallien vanki hän on ollut? Nöyrtyminen tunnustaa olevansa
vain tunneperimän ketjun yksi lenkki, on Maijalle kova paikka, kunnes hän hyväksyy, että tämä on identiteettiprosessin yksi vaihe.
Prinsessa on laskeutunut keskuuteemme |
Tunneperimän nais- ja mieskuvien kautta Maija malaa spontaanisti itsensä jälleen prinsessaksi, jota hävettää, hän ei halua näyttää tätä työtä. Tunnetaideterapia on kuitenkin edennyt merkittävästi: Prinsessa on tässä laskeutunut muiden ihmisten joukkoon, vaikka pelko ja häpeä on vielä kova.
Pieni tyttö haluaa syliin |
Tunneperosessi
johtaa vilpittömän etsijän vääjäämättä nöyrtymään (tunteiden dynamiika -mallin toinen
raja). Maija tekee savesta pienen syliin pyrkivän tytön, joka kaipaa
läheisyyttä, hellyyttä ja rakkautta. Maija silittelee ja paijaa tyttöä, kunnes
se vahingossa putoaa lattialle ja särkyy.
Voi sitä
itkua, kunnes hän huomaa: Se olikin vain särkynyt saviruukku ja
nöyrtyminen on vain itsensä löytämisen ja täydellisen hyväksymisen yksi askel
polulla, johon hän oli rohkeasti päättänyt lähteä.
Pelko tulla näkyväksi |
Minä saan olla |
Pelko tulla
näkyväksi, omaksi itsekseen on suuri, pieni tyttö tuskin näkyy ja huutaa
peloissaan (vasemmalla).
Oikealla
Maija vihdoin yli kahden vuoden tunneprosessin jälkeen uskaltaa olla itsensä:
SAAN OLLA,
SAAN PYYTÄÄ,
SAAN PALJASTAA HAAVOITTUVUUTENI,
SAAN OLLA KESKENERÄINEN
Alaston totuus |
Maijan
viimeisin työ tässä tunnetaideterapiaprosessissa on riemastuttava vapauden ja
ilon kiljahdus: Alaston totuus minusta. Tässä olen enkä muuta voi.
Tämän kuvan maalattuaan hän uskaltaa rakastua, sitoutua, mitä kukaan hänet tunteva ei olisi voinut uskoa todeksi: Prinsessa löytää prinssinsä!
Tämän kuvan maalattuaan hän uskaltaa rakastua, sitoutua, mitä kukaan hänet tunteva ei olisi voinut uskoa todeksi: Prinsessa löytää prinssinsä!
Onko tämä
rakkaus ikuista, jää kysymysmerkiksi, mutta tämä prosessi, nyt-hetkessä, kuva,
tuska, väri, kyynel ja ilo kerrallaan on ikuista. Se on Maija juuri nyt, aitona ja
todellisena - tänä tuntemisen ja elämisen hetkenä.
Antti
Pietiäinen
TTT-metodin
kehittäjä
ja opettaja
PS. Tunnemaalausiltoja ja TTT-kursseja Kaironissa, Helsingissä ja Turussa, ks. Kaironin kurssikalenteri, jonne linkki tässä: http://www.kairon.fi/terapiamuodot/kurssikalenteri
Tänä keväänäkin ehdit vielä mukaan!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti